Πρακτικές για την εξασφάλιση καλών σχέσεων των παιδιών
Οι πρακτικές για την εξασφάλιση καλών σχέσεων ανάμεσα στα παιδιά αφορούν την υιοθέτηση δράσεις εκτόνωσης της επιθετικής / αποκλίνουσας συμπεριφοράς και περιορισμού των ατυχημάτων στα διαλείμματα: π.χ. μουσικά διαλείμματα, καλλιτεχνικές δράσεις, σχοινάκι, γωνιές με κινητές βαλίτσες βιβλιοθήκης με κόμικς και περιοδικά περιβαλλοντικές δράσεις, παραδοσιακά παιχνίδια και παίξιμο μουσικών οργάνων, όπως λύρα και μπουζούκι.
"Κοιτάξτε, κάνουμε κατά διαστήματα, εφαρμόζουμε πολλά προγράμματα, κυρίως σε συνεργασία με τα τμήματα ένταξης, προγράμματα ενσυναίσθησης, και αλληλεγγύης και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών. Έχουμε υιοθετήσει πολλές πρακτικές και για τα διαλλείματα να εκτονώνεται λίγο η κατάσταση, κάναμε μουσικά διαλείμματα έξω, κάνουμε καλλιτεχνικές δράσεις, τώρα είδατε έξω τα σχοινάκια που παίζουν, έτσι ώστε να εκδηλώνεται λίγο η ένταση. Τους καθοδηγούμε προς τα εκεί. Κυρίως στατιστικά τα περισσότερα ατυχήματα και οι περισσότερες αποκλίνουσες συμπεριφορές παρατηρούνται στα διαλείμματα. Κάνουμε ορισμένες δράσεις προκειμένου να εκτονώνεται η όλη κατάσταση. Κακά τα ψέματα, πολλά παιδιά σε ένα τόσο περιορισμένο χώρο, και τα περισσότερα ατυχήματα και τα περισσότερα περιστατικά αφορούν ατυχήματα και όχι επιθετικές συμπεριφορές, αλλά αυτόν τον τομέα, με δράσεις που προγραμματίζουμε, ας πούμε έξω βγάζουμε παντού, και η σχολική μας σύμβουλος μας καμαρώνει κάθε φορά και μας επιβραβεύει και έρχεται και η ίδια και το διαπιστώνει, βγάζουμε σε πολλές γωνιές κινητές βαλίτσες βιβλιοθήκες. Να πηγαίνουν τα παιδιά να ανατρέχουν στα διαλλείματα να διαβάζουν κόμικς, άλλα περιοδικά έτσι ώστε να απασχολούνται….κάναμε περιβαλλοντικές ας πούμε δράσεις, έξω στα διαλλείματα. Κάνουμε ανακύκλωση του χαρτιού, κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Παραδοσιακά παιχνίδια. Είχα δυο λυράρηδες εκπληκτικούς, οι οποίοι μου έφυγαν τώρα, πέρυσι, με λίρα ποντιακή. Έπαιρναν τη λύρα τους… Όλα αυτά στο διάλειμμα".